Hír

Felhívás fejezetek beküldésére – Egyetemi könyvtárigazgatás: átalakulás a kézirattól az AI-ig

(A Springer International Handbook on Education sorozat részeként megjelenő könyv. A sorozat a SCOPUS indexben szerepel.) 
 
A könyvről
 
Az egyetemi könyvtárak mindig is a felsőoktatás középpontjában álltak – megőrizték a múltat, megerősítették a jelent és alakították a tanulás és a kutatás jövőjét. A középkori scriptoriáktól, amelyek kézzel írt kéziratokat őriztek, a mai intelligens, mesterséges intelligenciával működő tudás-ökoszisztémákig az egyetemi könyvtárak története a folyamatos alkalmazkodás és a látnok vezetés története. 
 
A Springer International Handbook in Education sorozatban megjelenő, University Library Administration: Transformation from Manuscript to AI (Egyetemi könyvtárigazgatás: átalakulás a kézirattól a mesterséges intelligenciáig) című kötet az egyetemi könyvtárigazgatás évszázadokon át tartó fejlődését vizsgálja az oktatás változásainak tükrében. Nyomon követi a tudományos könyvtárak fejlődését a korai őrzői szerepüktől a mai, digitálisan hálózatba szervezett, adatalapú és felhasználóközpontú tanulási környezetekig. 
 
A könyv célja, hogy meghatározó referenciaműként szolgáljon könyvtárvezetők, tudósok, politikai döntéshozók és gyakorló szakemberek számára. Dokumentálja az egyetemi könyvtárkezelés átalakulásának fázisait: a történelmi alapokat, az adminisztratív újításokat, a digitális modernizációt és a mesterséges intelligencia integrálását az akadémiai tudásrendszerekbe. 
 
Tematikus szakaszok
 
A szerzőket arra kérik, hogy olyan fejezeteket írjanak, amelyek az alábbi tíz tematikus szakasz egyikéhez kapcsolódnak. A megadott tíz szakasz mindegyike az egyetemi könyvtárak átalakulásának egy-egy fontos szakaszát vagy dimenzióját képviseli: 
 
1. Alapok – Az egyetemi könyvtár fejlődése 
A könyvtárak eredete az ókori és középkori tudományos életben, a korai adminisztratív modellek, valamint a scriptoriától a tudományos intézményekig való átalakulás. 
 
2. A gyűjtemények és források átalakulása 
A kéziratoktól a nyomtatott, majd a digitális gyűjteményekig való átmenet, a nyílt hozzáférés és a hibrid források kezelése. 
 
3. Könyvtári adminisztráció és irányítási modellek 
Az adminisztratív struktúrák, vezetési elméletek, politikaalkotás, költségvetés és humánerőforrások fejlődése. 
 
4. Könyvtári terek és infrastruktúra 
Építészeti és környezeti átalakulások – az olvasótermektől a tanulási közösségi terekig és az intelligens könyvtári infrastruktúrákig. 
 
5. Tájékoztató szolgáltatások és felhasználói elkötelezettség 
A referenszszolgáltatások, a felhasználóoktatás, a kutatástámogatás és a tájékoztatás változó paradigmái. 
 
6. Digitális átalakulás és könyvtári technológiák 
Automatizálás, digitális könyvtárak, nagy adathalmazok elemzése, felhőalapú szolgáltatások és keresőrendszerek. 
 
7. Mesterséges intelligencia és új technológiák 
Gépi tanulás, csevegőrobotok, robotika, digitális ikrek (digital twins) és intelligens döntéshozatal a könyvtári adminisztrációban. 
 
8. Etika, politika és szellemi tulajdon 
Szerzői jog, adatvédelem, digitális jogok, mesterségesintelligencia-etika, valamint méltányosság és befogadás kérdései. 
 
9. Értékelés, minőség és kutatás a könyvtári adminisztrációban 
Értékelési keretrendszerek, teljesítménymutatók, bibliometria és bizonyítékon alapuló gyakorlatok. 
 
10. Jövőbeli irányok és globális perspektívák 
Fenntarthatóság, vezetői kompetenciák, posztdigitális átalakulás és a jövőbeli egyetemi könyvtári ökoszisztéma. 
 
A leendő szerzőket arra ösztönzik, hogy fejezeteikben foglalkozzanak alapvető művekkel, elméleti alapokkal és globális perspektívákkal.  
Különösen szívesen fogadják az összehasonlító tanulmányokat és a régiók közötti elemzéseket.
 
Fejezetek irányelvei 
Fejezetek hossza: 10 000 szó (hivatkozásokkal együtt). 
Felépítés: összefoglaló (300 szó), kulcsszavak (5–7), bevezetés, koncepcionális/elemzési keret, kifejtés, adminisztratív követelmények és jövőbeli irányok. 
Hivatkozási stílus: APA 7. kiadás.
Eredetiség: a benyújtott fejezeteknek eredetinek, még nem publikáltnak és máshol nem elbírálás alatt állónak kell lenniük.
 
Beküldés és határidők
Összefoglaló beküldése (300–400 szó): 2025. december 31-ig.
Teljes fejezet beküldése: 2026. április 30-ig. 
Szakértői értékelés és javítás: 2026. május–július.
Végleges beküldés a Springernek: 2026. szeptember (előzetes). 
 
Szerkesztő: 
Dr. Shri Ram
Könyvtáros és professzor (könyvtár- és információkezelés), 
Thapar Institute of Engineering & Technology, 
Patiala – 147004, Punjab, India 
 
Kiadó
Ez a kötet a Springer International Handbook on Education sorozatban jelenik meg, amely egy rangos platform az interdiszciplináris kutatások számára, amely globálisan előmozdítja az oktatáspolitikát, az oktatásirányítást és az innovációt. A Springer International Handbook of Education a SCOPUS indexben szerepel. 
A könyv egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy hozzájáruljon egy hiteles referenciaanyaghoz, amely bemutatja az egyetemi könyvtárak intellektuális és technológiai fejlődését – a kéziratok korától a mesterséges intelligencia hajnaláig. A könyvtártudomány és az oktatási adminisztráció területén dolgozó tudósokat, szakembereket és innovátorokat szeretettel várják, hogy megosszák tapasztalataikat és kutatásaikat. 
 
Forrás: [AI-SIG] IFLAlists 2025. november 1. – [ai-sig] Call for Chapters, for the Edited Volume: University Library Administration: Transformation from Manuscript to AI
A kép forrása: Springer Nature 
Share

További oldalak

 

Kapcsolat

Cím: 1016 Budapest, Szent György tér 4-6. (Budavári Palota F épület)
Postacím: 1276 Budapest, Pf. 1205

Tel: +36 1 224-3725

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.